Spelföretagen säger sig arbeta väldigt aktivt med ansvarsfullt spelande och ansvarsfull reklam. Hur och till vilken grad detta görs är dock inte helt enkelt att kontrollera.
Det finns två organisationer (BOS och SPER) som samlar sverigebaserade spelföretag. Dessa två har tydliga riktlinjer för hur arbetet med ansvarsfullt spelande och ansvarsfull reklam ska gå till.
BOS (Branschföreningen för Onlinespel) är en organisation som består av 17 spelbolag på den svenska marknaden för spel om pengar online. Alla dessa bolag har minst en licens utfärdad av någon EU-stats spelmyndighet. Medlemmarnas arbete med ansvarsfullt spelande utgår från det så kallade CEN avtalet, vilket består av följande nio punkter:
- Skydd av sårbara konsumenter.
- Förhindrandet av spel bland minderåriga.
- Bekämpande av bedrägeri och kriminalitet.
- Skyddande av konsumenters integritet och säkrande av information gällande persondata.
- Skyndsamma och precisa kundbetalningar.
- Rättvist spel.
- Ansvarsfull marknadsföring.
- Förbindelse till kundnöjdhet och kundtjänst.
- Säker, trygg och pålitlig operatörsmiljö.
SPER (Spelbranschens Riksorganisation) organiserar de största aktörerna inom svenskt spel om pengar. Alla medlemmar har speltillstånd från Svenska Lotteriinspektionen. SPER anger tio riktlinjer för sitt arbete med ansvarsfullt spelande. Riktlinjerna liknar de som presenteras i CEN-avtalet, men är mer utförligt beskrivna. För den som är intresserad finns de i sin helhet här.
Medierna granskar nätcasinon
De båda branschorganisationerna har ett uttalat system för hur de arbetar med ansvarsfullt spelande. Men efterlevs det? I viss mån, kanske, när det gäller de spelbolag som har licens från Lotteriinspektionen i alla fall. Men när det gäller många utlandsbaserade nätcasinon verkar företagens egen bild av sig själva krocka rejält med mediernas granskningar. I exemplena nedan kan du ta del av riktigt aggressiv marknadsföring och en allt annat än ansvarsfull approach på spel om pengar.
- Casinomiljarderna – två dokumentärer från P1 om bland annat aggressiv marknadsföring i spelbranschen.
- Kalla faktas granskning av nätcasinon – åtta minuter långt videoklipp med Kalla Faktas Håkan Enmark och Per som tagit sig ur ett spelmissbruk.
Satsar miljarder på spelreklam – ur Aftonbladets artikelserie om spelbranschen.