Black Friday är en tradition som kommer från USA och som en allt större del av alla svenskar ser fram emot. Det är dock inte en “köphögtid” under vilken en majoritet av de svenska konsumenterna gör planerade köp. Det är framförallt spontan shopping som gäller under Black Friday och många påverkas i hög grad av annonsering.
Enligt en rapport som tagits fram på Lunds universitet är det personer mellan 18 och 30 som är mest intresserade av att passa på att köpa saker under Black Friday. I den gruppen planerar närmare 40 % att handla under Black Friday. De som är minst intresserade av Black Friday är personer över 65 år, bland dem är det omkring 10 % som säger att de kommer att köpa något.
Låginkomsttagare shoppar mer frekvent under Black Friday
Enligt rapporten är låginkomsttagare mer benägna att fynda under Black Friday än personer som har en högre taxerad inkomst. Framförallt de som tjänat mindre än 100 000 kronor om året passar på att göra inköp när priserna är nedsatta. En förklaring till att låginkomsttagare är mer benägna att köpa saker under Black Friday är att de är yngre, och som vi redan konstaterat är alltså Black Friday ett koncept som än så länge fått starkast fäste i den yngre delen av befolkningen.
Enligt forskarna som står bakom rapporten finns inga större skillnader mellan könen när det gäller hur mycket pengar som spenderas under Black Friday. Däremot är det intressant att notera att en av fem kvinnor ser Black Friday som början på julhandeln. Bland männen är det bara 4 % som ser det på det sättet. Man kan dra slutsatsen att män mest köper saker till sig själva men att många kvinnor passar på att handla julklappar under Black Friday, kanske för att de är mer organiserade.
Annonser lockar till spontanköp
Många låter de annonser de ser avgöra vad de ska köpa. Bland dem som ändå planerar sina inköp under Black Friday är det framförallt hemelektronik som gäller. Det är naturligt eftersom det kan handla om ganska stora investeringar. Även kläder är en produktkategori där många planerar sina köp i förväg och inte bara handlar spontant.
Alla priser sänks inte
Något man ska vara medveten om under Black Friday är att det inte är alla varor som blir billigare. Jämförelsesidan Prisjakt följer prissättningen och har sett att omkring 15 % av alla varor som som säljs under Black Friday faktiskt blir dyrare. I genomsnitt sänks priserna med 7 %.