MC-försäkring

Senaste uppdateringen: 20 maj 2023

Redan innan du köpt en MC bör du vara redo att teckna en MC-försäkring så att den obligatoriska trafikförsäkringen träder i kraft så fort du börjar köra den. Alla motorfordon i trafik ska ha en trafikförsäkring, som är den mest grundläggande nivån av MC-försäkring. Du kan sedan komplettera den med ett starkare försäkringsskydd, utifrån dina egna önskemål och behov.

När ska en MC vara försäkrad?

Din MC ska vara försäkrad även om den är stulen, tagen i beslag eller i ett sådant skick att den inte kan framföras för tillfället. Det är bara när du ställt av din motorcykel som du inte längre behöver ha en MC-försäkring. Glöm inte bort att ställa av din MC på hösten om du bara kör den på sommarhalvåret och kom ihåg att teckna en ny MC-försäkring när du tar den första turen på våren. 

Om du kör en oförsäkrad motorcykel får du betala en straffavgift till Trafiksäkerhetsföreningen (TFF). Om en motorcykel byter ägare och saknar försäkring kommer TFF att få kännedom om det och du kommer inte undan avgiften. Straffavgiften är mycket högre än vad en MC-försäkring kostar i månadspremie. En del av pengarna som TFF får in via straffavgifter betalas ut av dem när en oförsäkrad MC orsakar skador.

Trafikförsäkringen täcker skador du orsakar på andra

Att ha en MC-försäkring i form av en trafikförsäkring gör att du inte behöver betala för de skador du orsakar i trafiken. Det faktum att andra har en trafikförsäkring innebär att du inte behöver bli utan ersättning om du själv eller din egendom skadas på grund av att någon annan varit oförsiktig eller haft otur i trafiken. Med egendom menas inte bara din motorcykel utan du får pengar om någon till exempel kör in i ditt staket eller din cykel. I Sverige är det lag på att du ska ha en trafikförsäkring. Det är bara fordon som endast körs inom inhägnad som är undantagna kravet. De måste transporteras till och från inhägnaden av ett annat fordon.

Trafikförsäkringen är ett bra grundskydd

Om du vill ha en MC-försäkring som ger dig möjlighet till ersättning vid skador som du själv har orsakat eller om din motorcykel blir stulen eller utsatt för skadegörelse behöver du göra ett tillägg till trafikförsäkringen. En ordentlig MC-försäkring kan vara av typen helförsäkring eller halvförsäkring. Den tar vid där grundskyddet slutar och gör så att du kan känna dig betydligt tryggare med din motorcykel. Att ha en bra försäkring handlar inte bara om att du kan få ut pengar för skador i samband med en olycka. Det är också värt mycket att inte behöva vara orolig.

Halvförsäkring för MC

En vanlig trafikförsäkring ingår i en halvförsäkring. Utöver den ger en halvförsäkring rätt till ersättning om du skulle drabbas av:

  • Stöld, skadegörelse eller brand
  • Glasskador
  • Maskinskador

En halvförsäkring innebär även att du kan få kostnaderna täckta om du skulle ha behov av bärgning, rättsskydd i samband med en rättegång eller krishjälp efter en traumatisk motorcykelrelaterad händelse. En halvförsäkring räcker alltså ganska långt och kostar faktiskt inte så mycket mer än att ha enbart en trafikförsäkring.

Helförsäkring för MC

En helförsäkring för MC innehåller det skydd du får genom en trafikförsäkring och en halvförsäkring samt:

  • Ersättning om du råkar ut för en kollision
  • Om din MC skadas på grund av att den välter
  • Du råkar ut för en dikeskörning

En helförsäkring för MC ger dig samma skydd som du har med en halvförsäkring när din MC är ny och fortfarande har sin fabriksförsäkring. Det är alltså vanligast att man tecknar en helförsäkring av en MC som är tre år eller äldre. Vissa försäkringsbolag har ytterligare en försäkring efter helförsäkringen. Den ger ett ännu starkare skydd och kan innehålla en eller flera tilläggsförsäkringar. Den kan också ge sänkt självrisk på din MC-försäkring.

Tillägg till MC-försäkring

Hos flera försäkringsbolag kan du teckna en personlig MC-försäkring som ger dig just det skydd du vill betala för. Du gör det genom att välja olika tilläggsförsäkringar. Dessa är mer specifika än en hel- eller halvförsäkring. Exempel på tilläggsförsäkringar till MC:

  • Olycksfallsförsäkring som ger dig extra ersättning vid MC-relaterade olyckor, kontrollera att du inte redan har detta skydd via din hemförsäkring.
  • En assistansförsäkring som gör att du får ersättning och hjälp i samband med att din motorcykel går sönder under en pågående resa.
  • Med en tillbehörsförsäkring får du inte bara ersättning för skador på din motorcykel utan tillbehör som tagit stryk under en olycka.
  • Efterlevandeskydd ger efterlevande rätt till ersättning i samband med ett dödsfall under en MC-olycka. En vanlig livförsäkring täcker sällan dödsolyckor som sker under motorcykelkörning.
  • En avställningsförsäkring träder i kraft om något händer din MC medan den är avställd. Premien är låg och skyddet gäller sådant som kan hända motorcykeln trots att du inte kör den.

Hur fungerar en MC-försäkring utomlands?

En MC-försäkring gäller i hela EES-området, alltså hela EU samt Island, Liechtenstein och Norge. I dessa länder räcker det med att du har en svenskregistrerad MC för att du ska kunna inleda ett försäkringsärende. Det finns flera länder där din MC-försäkring gäller om du är försedd med en särskild handling som kallas gröna kortet. De länderna är: Turkiet, Vitryssland, Ryssland, Montenegro, Moldavien, Israel, Iran, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Marocko, Ukraina, Tunisien och Makedonien. Listan med länder kan uppdateras, så kolla vad som gäller innan du beger dig iväg. Gröna kortet är gratis och skickas till dig från det bolag där du har din MC-försäkring om du ber om det.

Flera faktorer avgör vad du får betala för en MC-försäkring

MC-försäkringar kan variera ordentligt i pris. Vad du väljer att din MC-försäkring ska innehålla är naturligtvis avgörande för hur stor premie du får betala. Vad det är för motorcykel spelar stor roll. Är den värdefull vill du förmodligen försäkra den upp till ett högre belopp. Du kan också påverka försäkringspremien genom att teckna en försäkring med hög eller låg självrisk. Det ena behöver inte vara bättre än det andra utan det handlar om vad du själv föredrar. 

En försäkring med låg självrisk innebär att du betalar en högre premie. Är premien högre sjunker självrisken. Var du bor någonstans är också av betydelse för hur mycket du får betala för en MC-försäkring. Det bygger på statistik om var i landet det sker flest olyckor. Hur en viss typ av motorcykel vanligtvis används kan också påverka försäkringspremien. En utpräglad sporthoj är dyrare att försäkra än en retro-motorcykel som körs mycket sparsamt.

Så kan du sänka priset på din MC-försäkring

En motorcykel med ABS-bromsar och GPS-spårsändare kan vara billigare att försäkra. Även annan stöldskyddsutrustning kan påverka priset på premien på ett positivt sätt. Hur en motorcykel förvaras när du inte använder den har också effekt på priset på en MC-försäkring. Det bästa är att ha den parkerad i ett garage. Räkna med att försäkringsbolaget kommer att fråga om detta innan de räknar ut vad du får för försäkringspremie. Genom att vara en trogen försäkringskund som inte gjort anspråk på ersättning under tidigare år kan du också sänka priset på premien. De flesta försäkringsbolag ger också rabatter om du tecknar flera försäkringar hos dem.

Vanliga frågor och svar om MC-försäkring

Hur gör man med försäkringen vid köp av en begagnad motorcykel?

Du som köpare är skyldig att ta reda på om det finns en giltig MC-försäkring. Finns det brukar du kunna överföra den på dig själv. Ibland tas det ut en administrationsavgift för det. Om det saknas en försäkring måste du teckna en ny.

Hur försäkrar man en veteranmotorcykel?

Det finns flera försäkringsbolag som erbjuder särskilda försäkringar för fordon som är minst 20 år gamla. Särskilda krav på hur du använder motorcykeln kan förekomma i det fallet.

Hur försäkrar man en lätt motorcykel?

Hos många försäkringsbolag är det ingen skillnad på en försäkring för en lätt motorcykel och en som räknas som tung. Det finns dock bolag som kan erbjuda en försäkring för en lätt MC med särskilda villkor.

Behöver man en hel- eller halvförsäkring för en MC?

De flesta behöver i alla fall en halvförsäkring utöver trafikförsäkringen. Kostnaden är så pass låg att det är värt det. Enda tillfället då det är onödigt med skydd utöver trafikförsäkringen är när din motorcykel har ett så lågt värde att det inte lönar sig att betala självrisken.