Att Förbättra Sömn: En Djupdykning i Dr. Andrew Hubermans Råd

Sömnproblem är inte ovanligt. En del människor har svårt att somna, medan andra vaknar mitt i natten och kan ha problem att somna om. För de som söker naturliga lösningar har Dr. Andrew Huberman, en framstående neurovetenskapsman, nyligen delat sin expertis i en YouTube-video. I videon förklarar han några kosttillskott som kan hjälpa till att förbättra sömnen.

Kosttillskott för Att Somna Om

Om du ofta vaknar mitt i natten och har svårt att somna om, är det första tillskottet du kan överväga myoinositol. Enligt Dr. Huberman kan intag av cirka 900 milligram myoinositol hjälpa till att förkorta tiden det tar att somna om. Dessutom har myoinositol andra positiva effekter, till exempel på humöret. Om du vill lära dig mer om myoinositols olika effekter, kan du besöka examine.com, en webbplats som är rik på information om olika kosttillskott och deras effekter på kropp och sinne.

Men, det finns även personer som vaknar på grund av intensiva drömmar. För dem rekommenderar Dr. Huberman att undvika theanine, eftersom det kan förstärka drömmarnas intensitet och därmed orsaka uppvaknande och ibland ångest.

Kosttillskott för Att Somna

För de som har problem med att somna från början, föreslår Dr. Huberman två specifika kosttillskott: magnesium threonate (eller magnesium bisglycinate) och apigenin.

Både magnesium threonate och magnesium bisglycinate har visat sig vara effektiva för att förkorta tiden det tar att somna. De kan korsa blod-hjärnbarriären lätt och leder till en mild form av sömnighet, vilket kan hjälpa till att främja djupare sömn. Dessutom tros dessa tillskott vara användbara för kognitivt stöd och neuroskydd.

Apigenin, som är ett derivat av kamomill, kan också hjälpa till att lindra ångest, vilket är viktigt för att kunna slappna av och somna.

En Systematisk Tillvägagångssätt till Supplementation

Enligt Dr. Huberman kan en rationell strategi för sömnsupplementering inkludera att prova tillskott en i taget under en vecka för att utvärdera effekterna. Först kan man pröva magnesium threonate under en vecka, följt av en vecka med apigenin. Om ingen av dessa enskilt ger önskat resultat, kan man prova kombinationen av båda.

Om man upplever alltför intensiva drömmar kan theanine läggas till. Om drömmarna blir för intensiva och orsakar uppvaknande, bör theanine uteslutas.

Oavsett vilken metod du väljer att prova, är det viktigt att endast införa en ny variabel åt gången och att inte dramatiskt ändra något annat i din övergripande kost eller supplementprotokoll.

Sammanfattningsvis är följande kosttillskott rekommenderade av Dr. Huberman för att förbättra sömnen:

  1. Myoinositol: Hjälper till att korta tiden det tar att somna om mitt i natten. Dosering: cirka 900 mg.
  2. Theanine: Kan hjälpa till att främja sömnen men bör undvikas av dem som har intensiva drömmar. Dosering: 100-400 mg beroende på kroppsvikt och erfarenhet.
  3. Magnesium threonate eller magnesium bisglycinate: Hjälper till att förkorta tiden det tar att somna. Båda tros också ge kognitivt stöd och neuroskydd.
  4. Apigenin: Ett kamomillderivat som hjälper till att minska ångest och främja sömnen.

Kom ihåg att även om dessa tillskott kan hjälpa till att förbättra sömnen, är det alltid bäst att först rådfråga en läkare eller en kvalificerad hälso- och sjukvårdspersonal innan du börjar med något nytt supplementregime.

Du kan även läsa mer om naturliga sömnmedel eller den ultimata Sovguiden. God läsning och god sömn.