Gamification – Vad betyder det inom Online Casino?

En demonstration av begreppet Gamification med spelpjäser

I det här inlägget ska vi ta en titt på ett fenomen som verkligen trendar i casinovärlden just nu! Gamification anses kunna vara skillnaden mellan succé och platt fall i branschen. Men de flesta vanliga casinokunder är nog inte riktigt medvetna om vad det är som händer. Det har vi tänkt försöka ändra på med denna text!

Vad är Gamification?

Gamification kan översättas till spelifiering på svenska men även det är en term som möjligen ter sig något outgrundlig för de flesta. Det handlar helt enkelt om att göra saker och företeelser mer lika spel genom att använda spelmekanik.

Spelmekanik behöver dock inte alltid handla om sådant som vi associerar till spel i första hand, utan begreppet är ganska brett. Det är metoder som triggar vårt belöningssystem och som bygger på det faktum att de flesta av oss är tävlingsinriktade. Inom pedagogiken har detta blivit vanligt och det finns massor av appar som syftar till att du ska lära dig saker, och samtidigt ha kul.

En tråkig vardagsupplevelse som att handla mat kan spelifieras genom att man samlar poäng på sina inköp som sedan ger rabatter på framtida köp. Det kan sägas vara ett exempel på gamification i sin enklaste form och de flesta casinon har använt sig av den typen av spelmekanik en längre tid. Nu går vi dock mot mer och mer avancerade tillämpningar!

Ett hjul som illustrering gamification eller spelifiering

Varför har gamification blivit så stort på casino online?

Gamification är faktiskt något som håller på att slå igenom på bred front i samhället. Många näringsidkare inom olika områden använder gamification för att få återkommande kunder. I casinobranschen är detta dock extra viktigt!

Casinon är förhållandevis lika varandra. Du hittar i stort sett samma spel på massor av olika casinon. Gamification kan vara ett sätt att få in spelen i ett sammanhang som upplevs som tilltalande och engagerande i sig. Det där lilla extra som gör så att ett casino sticker ut från mängden.

Om du redan investerat tid och pengar på ett casino som ger tillgång till förmåner i takt med att du fortsätter spela är det bättre att fortsätta där än att du hela tiden väljer nya casinon, trots att du då kan inkassera nya välkomstbonusar. Gamification syftar att stärka din känsla av lojalitet för ett visst casino.

Vilka för- och nackdelar finns det med gamification?

Fördelar

Här är några av anledningarna till varför du som spelare kan tjäna på att casinon nu satsar på gamification:

  • Gamification kan förvandla en trist plattform vars enda funktion varit att presentera spel till något som i sig är värt ett besök.
  • Gamification handlar om att ta fram en tilltalande helhet som binder samman de olika delarna.
  • Gamification kan innebära större möjligheter till rolig interaktion med andra spelare.
  • Det värde som skapas genom gamification kan ofta vara helt gratis.

Nackdelar

Gamification är ett verktyg som kan användas på många olika sätt och det är inte alltid som casinot och spelarna har samma intressen. Här är några saker som kan ha negativa konsekvenser för dig som spelare, eller göra dig benägen att välja bort ett casino som satsat stort på gamification:

  • Utifrån casinots perspektiv handlar gamification om att utgå från människors belöningssystem på ett sätt som kan skapa beroenden.
  • Om du enbart är intresserad av spelen i sig kan en alltför spelifierad inramning känns störande och töntig. Då är det bättre att välja ett annat casino.

Folk som sätter spelifiering i praktik runt ett bord spelandes med kort och papper.

Hur arbetar man med gamification idag?

Vi har redan varit inne på en av de enklaste formerna av gamification, som innebär att du som spelare får belöningar av olika slag bara för att du spelar. Ofta handlar det om att man får tillgång till ett avancerat system av förmåner som blir bättre och bättre ju mer du spelar. Ett så kallat VIP-program.

En lite mer avancerad form av gamification, som också börjar bli rätt vanlig, handlar om att casinot presenteras som en värld du långsamt upptäcker och utforskar genom att utföra olika uppdrag. Ofta kan du skapa en karaktär som du ger ett speciellt utseende och som du kan uppgradera genom att spela mer. Både svenska och casinon utomlands går i bräschen för den här utvecklingen och det verkar som att de satsningar som gjorts har varit väldigt lyckade så här långt.

Vad väntar oss i framtiden?

Vi ser en tydlig trend mot mer spelifiering inom onlinecasinon. Med de regleringar som trätt i kraft i Sverige 2019, som begränsar användandet av insättningsbonusar och liknande förmåner, behöver casinon hitta nya sätt att attrahera och behålla spelare.

Spelifiering kan erbjuda en lösning på detta problem. Med spelifiering kan casinon skapa unika och engagerande spelupplevelser som går bortom bonusar och erbjudanden. Istället för att fokusera på monetära belöningar, kan casinon erbjuda spelare spännande äventyr, utmaningar och en känsla av framsteg och prestation. Det är en framtid där onlinecasinon inte bara handlar om spelen, utan även upplevelsen kring dem.