Kanalisering av Svenska Spelmarknaden – En djupdykning med BOS och SKOP

Branschföreningen för Onlinespel (BOS) har nyligen presenterat viktig statistik gällande spelreglering och kanalisering inom Sverige – en rapport skapad i samarbete med SKOP.

BOS Presenterar Ny Statistik – Hur Kanaliserat är Online Casino i Sverige?

Enligt BOS rapporterar online-spelmarknaden som helhet en kanalisering på 77 procent. Detta innebär att 77 procent av alla insatser som satsas online av svenska spelare sker via spelbolag licensierade av Spelinspektionen.

Den omfattande undersökningen av SKOP belyser även detaljer om specifika spelkategorier. Den visar att olika speltyper skiljer sig åt i termer av kanalisering, vilket framhäver nyanser i spelandet hos online casinon.

Analysering av Produktsegment: Betting och Online Casino

För betting uppmättes en kanalisering om 84 procent, medan online casino var något lägre med 72 procent.

Dessa siffror indikerar att den reglerade marknaden är mer framträdande inom betting än online casino, vilket ger insikter i de olika delarna av spelindustrin.

Spelinspektionens Roll och Mål – En Noggrann Granskning

Trots den rådande situationen har staten satt upp ett ambitiöst mål där de hoppas att 90 procent av allt spel online från svenska konsumenter ska vara inriktat på den svenska licensmarknaden, där Spelinspektionen ansvarar för att dela ut licenser och hålla ett vakande öga över spelmarknaden.

Kan målet nås med nuvarande spelreglering, eller krävs det ett skifte i hur staten hanterar både spelbolag med svensk licens och utländska spelbolag?

Utmärkta Frågor och Möjliga Lösningar – Gustaf Hoffstedts Perspektiv

Gustaf Hoffstedt, BOS generalsekreterare, tycker att det svenska licenssystemet befinner sig i ett allvarligt läge. Han menar att staten fokuserar för mycket på att begränsa casinon med svensk licens med åtgärder som inte är populära hos spelkonsumenterna.

Hoffstedt uppmanar till en förändring i strategi från statens sida. Han förespråkar för en fokusering på att reglera online casino utan svensk licens och att arbeta för att förbättra kanaliseringen, vilket kan bidra till en stärkning av den svenska spelmarknaden som helhet.

Om du vill läsa artikeln och rapporten i sin helhet så hittar du den här.

Författare: Johan Eriksson

Johan Eriksson är redaktör på Passagen och verksam inom Konsument, Spel och Sport. Bland arbetslivserfarenheter Svenska Spel (Sports Content Team) och Betsson (Senior Content Manager).

Johan har över 10 års erfarenhet som frilansande casino- och sportskribent med över 500 publicera casinorecensioner.
Liksom de flesta andra spelskribenter från Sverige har Johan inte gått på Harvard utan i stället Luleå Universitet. Kurser i bland annat kommersiellrätt samt Matematisk Statistik upp till C-nivå kan nämnas.

Johans Linkedin Profil
Johans Twitter Profil
Johans Quora Profil

Du kan enkelt hör av dig till Johan via [email protected]

Se fullständig profil »