Passagen är idag en nyhets-, guide- och recensionssida för konsumenten i Sverige. Vi uppdaterar dagligen Passagen med nyheter, guider och recensioner inom ämnen som hälsa, sport, spel, finans, försäkringar och teknik.
Vi kvalitetssäkrar nyheter och webbinnehåll genom ett redaktionellt team med ämnesexpertis för respektive innehållssektion. Läs mer om teamet av experter som skapar webbinnehåll på Passagen.
För att finansiera Passagens webbinnehåll bedriver vi affiliation där besökare kan komma att klicka på annonser i form av knappar och banners. Affärsmodellen kan liknas vid affiliation och så kallad lead generation.
Passagen.se är en av Sveriges äldsta och mest kända internettjänster. Sidan lanserades 1995 av Ken Ceder, Lars-Erik Eriksson och Mattias Söderhielm som en av de första svenska webbportalerna. Passagen.se var under sin tidiga period en framstående aktör inom svensk Internetutveckling och samlade en mängd tjänster under samma tak, såsom chatt, e-post, nyheter och sökfunktioner.
Genom åren har Passagen.se genomgått flera förändringar i ägande och innehåll. En signifikant förändring skedde i början av 2000-talet när företaget Eniro köpte upp portalen. Under Eniros ledning expanderade Passagen.se ytterligare, med nya tjänster och ökat innehåll.
Sedan dess har Passagen.se fortsatt att utveckla och förbättra sina tjänster för att förbli relevant i det snabbt föränderliga digitala landskapet. Idag är Passagen.se en bred konsumentportal med fokus på flera olika områden, inklusive finans, försäkring, hälsa och spelunderhållning. Trots att landskapet på internet har förändrats dramatiskt sedan 1995, förblir Passagen.se en viktig aktör på den svenska webben.
Passagen är en stolt sponsor inom den överhajpade sporten Padel.
Vi vill gärna se oss själva som något av en konsumentupplysning, och strävar efter att erbjuda så tydlig och praktisk information som möjligt om våra favoriter inom en rad olika områden. Vi är alltid öppna och transparenta i vårt innehåll. Nya råd och rön vi presenterar är faktagranskade med högsta precision och följer en enhetlig redaktionell policy som vi är stolta över att stå bakom.
Förhoppningen är att våra artiklar tillsammans med kunskapen hos er besökare ska resultera i en läsvärd och informativ konsumentguide.
Välkommen in i Passagens gemenskap!
En första version av Passagen såg dagens ljus redan 1995 och var vid lanseringen något helt nytt – en portal för länkar till externa sajter.
Fler funktioner lades till efter hand och Passagen skulle utvecklas till att bli en av de absolut största webbsidorna i Sverige. Passagen blev en populär sajt där e-handel, bloggar och ett stort debattforum smälte samman i en mix av såväl annonsfinansierat som redaktionellt och användargenererat innehåll. Nu är tiden inne för att ge nytt liv åt denna klassiker på nätet.
Startsidan på Passagen 1995 bjöd på en Professor Baltazar-inspirerad filur som visade tanken med Passagen och vad hemsidan innehöll. Även annons för hur man smidigt kunde få hem CD-skivor i brevlådan visades malligt upp.
Så här såg Passagen ut 1995
Efter ett par år hade en design som mer liknade en kvällstidning tagit form på förstasidan. Nyheterna från mars 1999 känns lika aktuella nu som då och ICA stoltserar i annons med hela 2300 recept.
Så här såg Passagen ut i mars 1999
På Passagen.se från juli 2002 ser vi att sidan klarade millennieskiftet snyggt och att den fått en snällare look med mjukare färger, kanske för att försöka nå en bredare målgrupp?
Resor, blöjreklam och senaste badmodet pryder Passagens startsida under början av 2000-talet och man kan följa hur svenska företag och branscher letar sig ut på internet.
Så här såg Passagen ut 2002
I slutet av 2008 ser vi en tidstypisk och klassisk struktur på Passagen.se. Denna design känns igen av många som surfade på passagen innan den nu nästan helt mobila eran. Stor fokus på att visa inloggade medlemmar vilket även var populärt på många nätforum innan de större sociala medierna tog över den aktiviteten.
Så här såg Passagen ut 2008.
År 2015 bjöd Passagen på en stilren design och startsidan visar en mix av politik, hälsa, väder och dejting.
Så här såg Passagen ut 2015.
Passagen.se har genom åren blivit omnämnd och belönad för sin kvalitet och sin roll som en ledande aktör på den svenska internetmarknaden. Till exempel blev Passagen.se år 1999 utsedd till Sveriges bästa webbplats av Computer Sweden, en ledande publikation inom internetindustrin. Vidare har Passagen en stolt plats bland Sveriges 100 Schysstaste Webbsidor.
Passagen är tack vare sin gedigna ålder och erfarenhet av att vara Sveriges mest besökta webbplats genom åren, en stark röst som ofta hörs när det gäller undersökningar online eller generellt i digitala debatter. Bland annat kan följande sammanhang nämnas:
Campaignlive.co.uk: The European Internet Penetration
Aftonbladet.se Viralt: Grattis Internet – Idag är det din dag
National Library of Medicine: Internet Cyber Interaction Study
Tjänster för e-post för Spray och Passagen ägs och förvaltas av ett annat företag än Data-World GmbH. Vi hänvisar all support och kundtjänst till länkarna nedan.
Har du frågor ang. tjänst för e-post? Kontakta då kundtjänst via denna adress:
För övriga frågor och samarbeten besök vår Annonsavdelning eller kontakta [email protected].
Konsumentportalen Passagen.se drivs av:
Data-World GmbH
Organisationsuppgifter: CHE-105.244.917
Schützenstrasse 38 O
CH-9100 Herisau
Bauma, Schweiz
Ansvarig Utgivare: Johan Eriksson
Representationskontor i Sverige:
Data-World GmbH (Sverige)
Rörvägen 13
136 50 Haninge
Sverige
Öppettider: 10.00-17.00
Telefon: +46 8 500 249 05
Johan Eriksson är redaktör på Passagen och verksam inom Konsument, Spel och Sport. Bland arbetslivserfarenheter Svenska Spel (Sports Content Team) och Betsson (Senior Content Manager).
Johan har över 10 års erfarenhet som frilansande casino- och sportskribent med över 500 publicera casinorecensioner.
Liksom de flesta andra spelskribenter från Sverige har Johan inte gått på Harvard utan i stället Luleå Universitet. Kurser i bland annat kommersiellrätt samt Matematisk Statistik upp till C-nivå kan nämnas.
•Johans Linkedin Profil
•Johans Twitter Profil
•Johans Quora Profil
Du kan enkelt hör av dig till Johan via [email protected]